7 Tips untuk anak yang susah makan ubat

Salah satu ujian yang Allah beri kepada ibu bapa ialah bila sang anak jatuh sakit. Sakit satu hal, ujian terbesar yang parents akan hadapi adalah bila anak tu tak mau makan ubat. Haishh memang kacau!


Dah dua (nak masuk tiga dah) anak Kak Sya, dua2 princess tapi bila datang time nak makan ubat, ya Allah bersilat! Penat oi. Sape cakap bagi anak makan ubat ni mudah? Memang tak nafikan ada kanak2 yang memang tak ada masalah dengan ubat. Boleh makan ubat macam makan gula2, boleh minum ubat macam minum air gas lagaknya.

Dah tengah musim panas ni, anak dara Kak Sya tak tertinggal dari kena uji. Lepas episod demam seminggu, minggu ni sambung pulak dengan sakit mata. Ya Allah bertingkek-tingkek ujian dari-Nya.

Terus cari tips mcm mana nak mudahkan proses memberi anak makan ubat. Jom kite check kat bawah ni, mana la tau boleh aplikasi kesemua atau salah satu daripadanya:

1) Guna cara psikologi

Maknanya mak2 abah2 kena pujuk anak tu baik2. Kena buat dia rasa happy dan tenang masa nak bg makan ubat tu. Terangkan kat dia kenapa kita nak bagi dia ubat, supaya dia cepat sembuh..

2) Campurkan ubat dalam air/makanan kesukaan mereka

Cuba campurkan ubat ke dalam minuman kesukaan mereka, contohnya vitagen ke, atau susu atau milo. Kalau tak pun cuba campurkan ubat dalam aiskrim dan bagi mereka makan. Ini bertujuan utk bantu anak lebih senang makan ubat dari bagi mereka ubat begitu saja..


3) Bagi dorongan/galakan

Ada anak yang suka dipuji. Dah pujuk, dan dah berjaya suapkan ubat pada anak, jangan lupa tepuk tangan ramai2 sambil puji diorang. Bagi dia bangga sket dengan keberanian dia telan ubat tu. Ajak suami dan adik beradik lain untuk cheer dia ramai2..hihihi

4) Guna picagari/syringe

Bila dah sedut ubat dalam syringe tu, cuba sedut 1ml madu.biar bila kite inject ubat dalam mulut anak tu, dia akan rasa manis madu baru dia rasa ubat. Ok gak kan?



5) Kita 'makan' ubat tu dulu sebelum anak kita

Sebelum kita suapkan anak kita ubat, cuba acah2 atau makan sikit. Cakap ubat ni ok. Jangan cakap sedap sangat especially kalau anak kita tu dah faham. Takut nanti bila dia makan dia rasa tak sedap dia ingat kita tipu dia pulak.

6) Sediakan ubat bukan oral

Untuk kes-kes seperti demam, sediakan ubat yang boleh disumbat melalui dubur terutamanya kalau demam anak terlalu panas dan susah nak makan ubat.


7) Cara paksaan

Ni lah cara terakhir yang kita boleh buat untuk make sure anak telan ubat yang kita suapkan. Kalau Kak Sya, (ni yang doktor ajar tau) Kak Sya dan suami akan pegang  anak dan sorang lagi akan tutup hidung dia. Bila dia confirm melalak, sure dia nganga mulut kan, masa tu la kita sumbatkan ubat. Bila hidung dah kena tutup, dia takde choice untuk bernafas kecuali melalui mulut. InsyaaAllah cara ni mesti berkesan. Lepas tu cepat2 bagi dia minum air yang dia suka. Biar hilang rasa tak sedap ubat tu.

Haaa..tu la serba sedikit tips yang Kak Sya boleh share kat uollss pasal tips nak bagi anak senang nak makan ubat. Cuba la. Kalau berjaya jgn lupa terima kasih banyak2 kat yang kat atas tu. Dia yang mengizinkan urusan bg ubat tu mudah.

Kak Sya doakan anak2 anda semua sentiasa sihat. Sekarang Kak Sya lebih suka ajar anak makan vitamin supaya badan diorang lebih sihat, imune system dia sentiasa tiptop (insyaaAllah) untuk melawan dan menangkis serangan penyakit.

Take care ok!


Salam sihat,
Kak Sya

3 comments: