Atasi masalah Bell's Palsy dengan Vivix

Apa tu Bell's Palsy?

Bell's Palsy adalah sejenis kelumpuhan di  bahagian muka yang berpunca dari  kegagalan saraf muka untuk berfungsi yang menyebabkan otot dibahagian muka tidak dapat dikawal. Selalunya mata di bahagian muka yang terkena Bell Palsy tidak dapat ditutup. Mata yang tidak dapat ditutup akan mengering, boleh menyebabkan kerosakan pada kornea seterusnya mengakibatkan buta.

Bell's Palsy adalah sejenis penyakit akut yang disebabkan oleh saraf tunggal dan adalah penyebab utama untuk kelumpuhan saraf muka. Ia dinamakan sempena pakar anatomi Scotland dan graduan dari Edinburgh iaitu Charles Bell (1774 - 1842), orang pertama yang menggambarkan penyakit ini.




Simptom2 Bell's Palsy?

Gejala Bell's Palsy termasuk:
  • Kelemahan secara tiba-tiba atau kelumpuhan pada sebelah muka yang menyebabkan ia terasa berat . Ini adalah gejala utama. Ia membuatkan sukar bagi anda untuk menutup mata anda pada bahagian muka yang affected.
  • Meleleh air liur.
  • Masalah mata, seperti berair berlebihan atau mata kering.
  • Kehilangan keupayaan untuk rasa.
  • Sakit di atau di belakang telinga anda.
  • Kebas pada sisi wajah yang terjejas.
  • Kepekaan meningkat terhadap bunyi .

Penyebab Bell's Palsy?

Sesetengah virus dianggap penyebab jangkitan berterusan (atau terpendam) tanpa gejala, contohnya virus varicella-zoster dan virus Epstein-Barr, kedua-duanya dari keluarga herpes. Pengaktifan semula virus jangkitan sedia ada telah  dikatakan sebagai penyebab Bell's Palsy akut. Kajian menunjukkan bahawa pengaktifan baru ini boleh didahului oleh trauma, faktor persekitaran, dan metabolik atau gangguan emosi, sekali gus menunjukkan bahawa pelbagai keadaan yang berbeza boleh mencetuskan pengaktifan semula virus.

Sebanyak 4-14% kes dikesan berpunca dari faktor keturunan. Bell's Palsy menyerang wanita hamil tiga kali lebih kerap berbanding wanita yang tidak hamil. Ia juga menyerang pesakit kencing manis empat kali lebih kerap berbanding yang tidak menghidapinya. 


Vivix boleh bantu masalah Bell's Palsy?

Jom tengok testimoni pesakit Bell's Palsy yang Alhamdulillah berjaya mengatasi yang dihadapi dengan Vivix. 


InsyaaAllah, dengan izin-Nya, asbab makan Vivix boleh atasi masalah Bell's Palsy ni. Walaupun penyakit ni ramai yang tak tahu, tapi tak rugi kan kalau kita share kalau ia boleh membawa manfaat kepada semua?

Kak Sya sedia membantu anda yang perlukan konsultasi untuk masalah2  yang anda hadapi, dan supplement yang sesuai anda ambil. Sebarang pertanyaan, boleh contact Kak Sya ok!

☎/WA : 013 7799 624
IG : msishaque14

COD area Pasir Gudang, Tg. Langsat, Masai, Permas Jaya, Taman Rinting, Seri Alam

POS ke seluruh Malaysia dan ke mana destinasi jua!

No comments:

Post a Comment