Rawatan untuk batu dalam hempedu

Bismillah

Kebanyakan orang yang mempunyai masalah batu dalam hempedu yang tidak mengalami apa-apa simptom selalunya tidak memerlukan rawatan. Doktor akan menentukan jika rawatan yang diperlukan untuk batu dalam hempedu berdasarkan kepada simptom yang ditunjukkan oleh badan dan juga hasil ujian diagnosis

Ada beberapa jenis rawatan yang bersesuaian untuk pesakit-pesakit batu dalam hempedu:

1. Pembedahan untuk membuang hempedu (cholecystectomy)


Doktor akan mencadangkan pembedahan untuk membuang hempedu jika kekerapan kehadiran batu dalam hempedu itu selalu dijumpai.

Apabila hempedu telah dibuang, cecair hempedu akan mengalir terus dari hati ke usus kecil dan tidak akan disimpan lagi dalam hempedu.

Kita sebenarnya tidak memerlukan hempedu untuk hidup dan pembuangan hempedu tidak akan menjejaskan kebolehan badan kita untuk mencerna makanan. Tetapi ia boleh menyebabkan cirit-birit yang mana selalunya bersifat sementara.

2. Ubat-ubatan untuk menguraikan batu dalam hempedu

Ubat-ubatan yang diambil melalui mulut boleh membantu untuk menguraikan batu dalam hempedu. Tapi ia mungkin mengambil masa berbulan atau bertahun untuk memecahkan batu dan batu mungkin boleh membentuk semula jika rawatan ini dihentikan

Selain daripada kedua rawatan yang dicadangkan ini anda juga boleh mencuba supplement untuk membantu anda mengatasi masalah batu dalam hempedu.

InsyaaAllah Kak Sya akan kongsikan apakah supplement yang boleh anda ambil dalam entri berikutnya.

Anda juga mungkin berminat untuk mengetahui apakah jenis rawatan secara semulajadi yang boleh anda ikhtiarkan untuk penyakit batu dalam hempedu.

Stay tune ya!

Jaga diri

Kak Sya
Pengedar Shaklee Pasir Gudang  (ID : 1168907)

WA/Call : http://shakleepasirgudang.wasap.my
+6.013.7799.624

Follow Kak Sya di Facebook
 :: Syahridah Ishak

Like page FB Kak Sya
 :: Pengedar Shaklee Pasir Gudang 0137799624

Follow Kak Sya di Instagram
 :: msishaque14
 :: shaklee.pasir.gudang

No comments:

Post a Comment