Eeeww!! Parasit? Badan aku ada parasit ke?

Hai semua! Assalamualaikum!!

Gelikan kalau fikir badan kita ni penuh dengan cacing dan parasit? Selalunya kita takutkan anak2, adik2 kita dengan perut cacing. Tapi, korang tau tak rupa-rupanya badan seorang dewasa pun banyak cacing dan parasit tau!



Apa tu parasit?

Parasit adalah organisma yang hidup dan memakan dari organisma lain. Apabila merujuk kepada parasit usus, saya merujuk kepada organisma kecil , biasanya cacing , yang makan di luar daripada pemakanan anda.

Beberapa contoh parasit termasuk cacing gelang, cacing pita, pinworms, whipworms, hookworms dan banyak lagi. Oleh kerana parasit datang dalam banyak bentuk dan saiz yang berbeza, ia boleh menyebabkan pelbagai masalah. Parasit akan memakan makanan kita, mejadikan kita sentiasa lapar setiap kali selepas makan dan sebab itulah kita tidak akan dapat untuk menaikkan berat badan . Ada parasit yang makan sel-sel darah merah, menyebabkan anemia. Jenis parasit yang lain akan bertelur yang boleh menyebabkan gatal-gatal, cepat marah, dan juga insomnia. Jika anda telah cuba banyak cara untuk menyembuhkan usus anda dan mengurangkan simptom penyakit anda tapi tak berjaya, parasit boleh menjadi penyebab utama untuk masalah simptom penyakit anda yang tak selesai2 tu..



Macam mana tubuh kita 'dihuni' parasit?

Ada banyak cara parasit boleh masuk ke dalam tubuh kita. Pertama, parasit boleh memasuki badan kita melalui makanan dan air yang tercemar. Daging yang kurang masak adalah tempat biasa  bagi parasit untuk bersembunyi, begitu juga dengan air yang tercemar, air dari tasik, kolam, atau anak-anak sungai. Selain daging, buah-buahan dan sayur-sayuran bersih atau tercemar juga boleh menjadi 'tempat persembunyian' parasit. Sesetengah parasit juga boleh memasuki badan kita melalui bahagian bawah kaki kita.

Apa simptom tubuh kita dihuni parasit?

1. Sembelit, cirit-birit, perut berangin atau ciri-ciri IBS (irritable bowel syndrom)

2. Anda pergi ke luar negara dan mengalami cirit-birit di tempat yang anda lawati.

3. Anda pernah mengalami keracunan makanan dan sistem penghadaman anda agak berbeza selepas anda mengalami keracunan makanan tersebut.

4. Anda mengalami masalah kesukaran tidur, dan kerap terjaga malam.

5. Anda mengalami kerengsaan kulit, ruam dan eczema.

6. Anda melagakan gigi ketika sedang tidur.

7. Anda mengalami kesakitan pada otot atau sendi.

8. Anda mengalami keletihan, kemurungan, atau perasaan kerap tidak pedulikan orang lain.

9. Anda selalu rasa tak puas atau kenyang selepas makan.

10. Anda didiagnos dengan kekurangan zat besi anemia.

Huishh cuba korang check dalam 10 simptom yang dah disenaraikan kat atas, berapa skor korang? Jangan pandang remeh dengan penghuni jahat badan kita tau!!

Cepat2 buat detox parasit!!

Meh call Kak Sya untuk more info:

☎/WA : 013 7799 624
IG : msishaque14

COD area Pasir Gudang, Tg. Langsat, Masai, Permas Jaya, Taman Rinting, Seri Alam


POS ke seluruh Malaysia dan ke mana destinasi jua!

No comments:

Post a Comment