Kardiovaskular? Sakit jantung ke?

Bismillah..


Haa kali Kak Sya start entry dengan video. Lain sikit dari kebiasaan. Memang harini Kak Sya nak share dengan readers mamysazu semua tentang penyakit kardiovaskular atau penyakit berkaitan jantung.

Baru-baru ni, suami penyanyi Nora meninggal dunia akibat serangan jantung. Allahyarham dikatakan demam sejurus pulang dari Jakarta dan dibawa ke sebuah hospital di Subang Jaya, dan disahkan meninggal dunia pagi Jumaat, 24 Mac 2017.

Terkejut. Memang terkejut. Allahyarham yang sihat sebelum itu tiba-tiba menemui ajal akibat penyakit yang tak disangka. Kak Sya nak ambil kesempatan ni untuk minta readers sama-sama sedekahkan surah Fatihah untuk Allahyarham. Al-Fatihah..


Allahyarham Johan Nawawi dan Nora

Apa punca penyakit kardiovaskular?

Penyakit kardiovaskular adalah penyakit yang melibatkan jantung dan salur darah. Penyakit kardiovaskular termasuklah:


  • Penyakit arteri koronari seperti angin (sakit dada) dan myocardial infarction (lebih dikenali dengan sakit jantung)
  • Strok - Strok ischemic dan strok hemorrhagic. 
  • Kegagalan jantung - berlaku apabila jantung tidak mengepam darah seperti yang sepatutnya. Ini menyebabkan keperluan anggota dan organ badan terhadap bekalan darah dan oksigen tidak mencukupi. 
  • Penyakit jantung hipertensi
  • Penyakit jantung reumatik 
  • Cardiomyopathy
  • Aritmia jantung - ritma degupan jantung yang tidak normal. Boleh jadi ritmanya terlalu laju, terlalu perlahan atau tidak teratur.
  • Congenital heart disease dan banyak lagi 
Penyakit kardiovaskular yang juga dikenali sebagai penyakit jantung, termasuk penyakit yang telah Kak Sya senaraikan, ada kaitan dengan satu proses yang dipanggil atherosclerosis. Atherosclerosis adalah keadaan dimana plak terbina pada dinding arteri, yang menyebabkan arteri menjadi sempit dan darah sukar mengalir.

Jika pembekuan darah terjadi,  ia akan menghentikan aliran darah, yang boleh membawa kepada serangan jantung dan strok. 

Serangan jantung terjadi apabila aliran darah kepada satu bahagian jantung terhenti disebabkan oleh terdapat pembekuan darah. Jika darah beku ini menghalang sepenuhnya aliran darah, bahagian jantung yang disupply oleh arteri tersebut akan mati.

Ischemic stroke pula berlaku apabila aliran darah ke otak terhalang, biasanya oleh darah beku. Bahagian otak yang tidak mendapat bekalan darah, akan mula mati. Manakala Hemorrhagic stroke pula berlaku apabila salur darah dalam otak pecah. Sebab utama yang dikenalpasti adalah kerana hipertensi.

Beza antara ischemic dan hemorrhagic stroke

Vivix untuk penyakit kardiovaskular 


Vivix mengandungi 4 bahan utama yang menjadikan Vivix supplement super antioksidan yang bertindak sehingga ke tahap selular.

Kak Sya ada huraikan tentang 4 tumbuhan yang menjadikan Vivix istimewa

Vivix bantu penyakit kardiovaskular

1. Vivix ialah supplement yang kaya dengan antioksidan. 




Fungsi utama antioksidan ialah melawan serangan radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan sel.

Sebahagian dari kerosakan sel akan membawa kepada salah satu faktor utama penyakit jantung, iaitu pengoksidaan kolestrol. Pengoksidaan bermaksud penambahan oksigen ke lipoprotein berketumpatan rendah (LDL atau 'kolestrol jahat'). LDL menyumbang kepada pembinaan plak lemak pada dinding arteri yang akhirnya memperlahankan dan menghalang aliran darah ke jantung.

2. Resveratrol dalam Vivix

Resveratrol telah terbukti dapat meningkatkan paras lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL atau 'kolestrol baik') yang melindungi diri kita dari serangan penyakit jantung.



Resveratrol juga mencegah penggumpalan platelet. Apabila sel-sel darah merah tidak melekat antara satu sama lain, maka penggumpalan darah tidak akan berlaku. 

Bahayanya penggumpalan darah ialah kerana ia boleh menyebabkan salur darah tersumbat dan mengakibatkan bahagian jantung yang tidak menerima darah dan oksigen mati. Jadi faham-faham sajalah apa yang akan berlaku selepas tu, kan?

Jom baca testimoni Vivix dan penyakit kardiovaskular kat sini. :)

Kalau anda ada soalan untuk diajukan, boleh call/WA Kak Sya terus ok!



Salam sihat selalu,
Kak Sya

No comments:

Post a Comment