7 simptom slip disc yang anda perlu tahu

Bismillah

Anda pasti pernah mendengar tentang slip disc kan? 

Apa tu slip disc?

Column tulang belakang kita terdiri daripada 1 siri tulang (vertebra) yang disusun antara satu sama lain. Dari atas ke bawah, column tulang belakang termasuklah 7 tulang di tulang belakang serviks, 12 di tulang belakang toraks dan 5 di tulang punggung lumba, diikuti oleh sacrum dan coccyx di pangkal. Tulang-tulang ini dibalas oleh cakera (discs). Cakera melindungi tulang dengan menyerap hentakan dari aktiviti harian seperti berjalan, mengangkat dan berputar. 

Setiap cakera mempunyai dua bahagian; bahagian dalaman lembut dan cincin luar yang keras. Kecederaan atau kelemahan boleh menyebabkan bahagian dalaman cakera menonjol melalui cincin luar. Ini dikenali sebagai slip disc atau cakra tergelincir, herniated atau proposed. Ini menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan. Sekiranya cakera  yang tergelincir memampatkan salah satu saraf tulang belakang anda, anda juga mungkin mengalami rasa kebas dan sakit sepanjang saraf yang terjejas. Dalam kes-kes yang teruk, anda mungkin memerlukan pembedahan untuk membuang atau membaiki slip disc.

Apakah simptom-simptom slip disc?



Anda boleh mengalami slip disc pada mana-mana bahagian di tulang belakang anda , daripada bahagian tengkuk sehingga ke bahagian bawah belakang. Bahagian bawah belakang adalah satu tempat yang sangat biasa dijumpai dengan kes slip disc. Column tulang belakang kita ialah jaringan saraf dan salur darah yang amat rumit. Slip disc boleh meletakkan tekanan tambahan kepada saraf dan otot di sekelilingnya.

7 simptom seseorang mengalami slip disc termasuklah:
  • Sakit dan kebas, selalunya pada sebelah bahagian badan
  • Kesakitan yang juga dirasai di bahagian lengan dan kaki
  • Kesakitan yang semakin teruk pada waktu malam atau pada pergerakan tertentu
  • Kesakitan yang semakin teruk apabila sedang berdiri atau duduk
  • Rasa sakit apabila berjalan dalam jarak yang dekat
  • Kelemahan otot yang tidak dapat dijelaskan
  • Rasa semut-semut sakit atau terbakar pada kawasan tertentu
Jenis kesakitan boleh jadi berbeza antara seorang individu dengan individu yang lain. Anda wajib berjumpa dengan doktor jika kesakitan yang anda rasai membawa kepada rasa kebas atau semut-semut yang menjejaskan kebolehan anda untuk mengawal otot anda.

Jom tengok sebab-sebab slip disc pula dientry seterusnya ya!

Thanks untuk masa anda membaca artikel dalam blog Kak Sya

Jaga diri

Kak Sya (ID : 1168907)
Pengedar Shaklee Pasir Gudang, Masai, Plentong, Permas Jaya, JB dan Singapore +6.013.7799.624

No comments:

Post a Comment