Vision Board - penting ke untuk bisnes?

Bismillah..

Bila Kak Sya betul-betul serious nak berbisnes (sebenarnya dah start masa keje dulu, tapi tak berapa fokus sebab macam tak sempat, Kak Sya betul-betul buat bisnes lepas resign kerja, lepas tamat tempoh berpantang Nana), Kak Sya mula join banyak kelas-kelas yang upline Kak Sya anjurkan, tak kiralah secara online atau offline. 

Kami bukan saja di ajar ilmu produk dan ilmu yang berkaitan dengan bisnes, tapi kami juga diajar untuk ada target dalam bisnes. Lagipun takkan buat bisnes ni saja-saja nak buang masa, kan?

Dulu masa keje dalam bidang manufacturing, Kak Sya belajar pasal KPI. KPI bermaksud Key Performance Index. Maksudnya target kita untuk suatu jangkamasa tertentu. Haaa kalau kita buat sesuatu mesti nak kena ada target kan? Dah ada target mesti lah kena usaha untum capai target kita. Dulu masa kerja, KPI untuk department akan dibincang bersama dengan bos, dah finalize bubuh la dalam table . Pastu present kepada management. KPI tu kena realistic dan doable kan? Tahan je lah telinga dengan soalan-soalan killer dari management.

Sama je macam Vision Board (VB). Beza Vision Board dengan KPI masa kerja dulu ialah VB ni kita letak dalam bentuk gambar. Apa KPI yang kita nak capai pada bila masa yang kita nak capai? 

Bila dah buat dan faham tentang VB, VB tu buat Kak Sya lagi faham apa target sebenar Kak Sya dalam bisnes Shaklee. Lagi tahu kenapa Kak Sya nak kena buat bisnes ni betul-betul. Dah ada VB sebenarnya baru tahu apa BIG WHY sebenar Kak Sya, dan Kak Sya kena buat all out untuk realisasikan apa yang Kak Sya dah plan dalam VB. InsyaaAllah

Sebab bisnes ni kita buat untuk diri kita. Rajin kita, banyak lah kita dapat. Macam tu lah sebaliknya. Kita dah tak ada bos untuk pantau pencapaian kita dalam bisnes. Yang ada dengan kita dalam bisnes ialah diri sendiri dan CEO kita, Yang Maha Esa..

Kak Sya harap short term VB Kak Sya untuk 2018 ni akan tercapai. Ya Allah, mudahkanlah..

Nak tahu apa VB Kak Sya. WA ye. Nanti Kak Sya share. Sampai jumpa lagi


http://shakleepasirgudang.wasap.my/
http://shakleepasirgudang.wasap.my/
http://shakleepasirgudang.wasap.my/

Tu link WA Kak Sya

Kak Sya
Macam-macam impian belum tertunai
+6.013.7799.624

-tsunami2018 0501-

No comments:

Post a Comment