7 Cara tambah pendapatan

Bismillah..

Assalamualaikum dan selamat malam readers!

Semua orang yang hidup dalam dunia ni perlukan duit,kan? Tambah pula dengan keadaan ekonomi sekarang yang semua melambung, teringat satu imej yang dikongsi melalui aplikasi WhatsApp. Dalam gambar tu kata:



Sebab itulah ramai yang buat dua, tiga kerja sekarang. Bukan sebab nak hidup senang, tapi sebab nak tampung kos sara hidup yang semakin meningkat.

Kat sini Kak Sya nak share sikit la macam mana korang boleh tambah pendapatan. Tak kisah la korang ni dah ada pekerjaan hakiki tapi nak duit lebih sebab nak beli iPhone ke, atau student yang nak extra income sebab takmau minta duit parents ke (alhamdulillah) atau seorang surirumah macam saya..

1. Berniaga secara dalam talian (online business)
Cara berniaga secara online ni memang mudah. Untuk yang baru nak berjinak-jinak nak berniaga, boleh mula dengan online business dulu. Tak perlu cari tapak untuk anda letak barangan niaga anda. Pilih jenis bisnes yang tidak perlu modal yang besar, yang tak perlu simpan stok, yang boleh uruskan pengeposan untuk pelanggan-pelanggan anda. Jimat masa, duit pun tak payah keluar banyak. (Hint: $hakel33)


2. Menjadi agent insuran/hartanah/sewa kereta
Ni bukan agent yang pergi kelas, ambil lesen tu tau! Sebab kita kan nak cari pendapatan tambahan, so yang Kak Sya cakap ni macam jadi 'kaki' kepada pengusaha/agen2 ni lah. Kira modal yang korang perlukan hanyalah air liur je. Hihihi. Tolong agen2/pengusaha2 ni cari customer, korang makan komisen je. Tapi pastikan orang-orang yang korang engage ni jujur dan boleh dipercayai. Check jugak berapa percent yang diorang nak bagi korang nanti.

3. Berniaga kek
Yang ni pun bagus untuk korang yang berbukit dalam baking-membaking. Modal tak la semahal nak buat bisnes kereta sewa, tapi margin dia boleh tahan. Lagiii orang kita semua dah pandai nak custom kek diorang. Yang nak one of a kind. Hihihi. Masyuk wooo

Pic credit : Instagram @iedasaharadin

4. Jadi dropship agent 
Dropship agent ni termasuklah untuk kain ke, baju ke, apa-apa lah! Tugas dropshipper ialah tolong promote barang niaga tokey2 ni dan paskan order customer. Yang lain tokey buat. Dulu Kak Sya pernah buat untuk tudung kanak-kanak, tapi sebab Kak Sya lebih suka stok tu ada depan mata (lebih confident nak promote kononnya, pada hal orang lain relax je tak simpan stok 😂😂) tak continue la. Eh, nak ingatkan juga, korang pastikan tokey2 yang korang buat dropship ni sentiasa boleh support order korang, sentiasa available (jangan la pukul 3 pagi dia tak reply WhatsApp kata dia asik tak available pulak) untuk catch up dengan sales korang yang menderu-deru tu tau!

5. Buat kerja part time
Sesuai untuk student yang memang mencari duit lebih. Tapi kena ingat, jangan sampai mengorbankan study korang pulak.. Penat mak ayah korang cari duit nak sekolahkan korang. Kan kat supermarket sekarang banyak yang ambil cashier part time, yang start kerja lepas pukul 6-7pm? Ok la kan. Dapat 3-4 jam sehari punya income, banyak juga tu!

6. Menjual harta pre-loved anda
Kalau banyak sangat barang yang tersidai dalam store tu boleh la start untuk asingkan dan jual sebagai pre-loved item. Adik Kak Sya seorang guru suka jual baju kurung dan tudung2 pre-loved/terpakai dia. Dan kena ingat juga ye, walaupun pre-loved, jangan la jual yang dah lusuh, koyak, stained (kalau ada tolong laaa mention masa jual tu) dan lain-lain yang boleh menyebabkan korang disumpah nanti. Banyak dah group kat FB/IG yang korang boleh guna sebagai platform berniaga nanti..


7. Gunakan kemahiran & bakat yang Allah beri!
Selain dari buat kek, jika korang ada bakat seperti jahit baju, pandai buat website, pandai potong rumput, apa salahnya? Alang-alang memang pandai. Allah dah bagi kebolehan, bakat. Guna, jangan sia-siaman. Eh sekarang sampai ada orang buat bisnes lipat baju tau! Korang ingat bakat lipat baju cantik2 tu tak boleh buat duit ke? 💪💪

Itu je lah perkongsian Kak Sya kali ni. Nak kata pandai sangat tu tidak la, ni berdasarkan pengalaman dan observation Kak Sya. Pokok pangkalnya atas diri kite. Kalau nak lebih, kena usaha lebih la kan? Janji kerja yang kita pilih untuk tambah pendapatan tu halal, dan kerja tu diredhai-Nya

Sampai jumpa lagi!


❤,
Kak Sya 
Pengedar Shaklee Pasir Gudang
013.7799.624

No comments:

Post a Comment