Tips Bisnes Online - 9 Cara Pemasaran Di Instagram

Bismillah..

Entry kali ni Kak Sya nak belanja yang special sikit. Yang ni Kak Sya baca di beberapa sumber dan apa yang Kak Sya apply.

Untuk yang berniaga secara online, selain blog dan Facebook, korang juga boleh berbisnes menggunakan medium Instagram (IG). Haaa ada yang belum tau lagi tak? Kak Sya nak share 9 tips yang korang boleh apply kalau korang nak berniaga di Instagram. 



1. Gambar berkualiti
Salah satu cara untuk menarik pelanggan untuk terus dan terus check out korang punye akaun IG adalah dengan memuatnaik gambar-gambar yang berkualiti. Gambar tu mestilah terang, kalau boleh gambar tu korang sendiri yang capture. Baru jadi one of a kind gituu. Sekarang ni kan banyak tools DIY yang korang boleh buat untuk nampakkan seolah-olah korang ambil gambar tu kat studio

2. Biodata dan link
Pastikan username yang korang registerkan tu tak terlalu panjang. Yang unik dan mudah untuk orang ingat. Dan kena ingat jugak ye, biodata korang dan profile picture mesti ada. Kalau tak, mana orang nak percaya? Betul tak? 


Follow me yeee @msishaque14

3. Target follower
Korang mesti nakkan follower yang berminat dengan produk yang korang jual kan? So, target la follower yang betul. Kalau korang jual barangan macam tudung ke, yang ladies punya, jangan la pergi follow abam2 sado. Mane dia nak beli tudung, betul tak? Hihihi

4. Hashtag dan tagging
Kat IG ni pengguna dia suka guna hashtag (#) kan? So hashtag ni adalah satu cara yang bagus untuk membantu mempromosikan produk jualan anda. Kalau bersesuaian, guna hashtag yang tengah trending. Tapi jangan pula salah gunakan hashtag tu tau! Nak promo produk tapi guna hashtag #prayforgaza, ataupun #savealeppo, kan tak sesuai tu? 

Kalau boleh minta jasa baik kawan2 korang untuk crosstag menggunakan jenama korang. Bantu bisnes kawan2 kekdahnya..hihihi
Salah satu contoh penyalahgunaan hashtag. Selamat takde #prayforgaza

5. Caption yang bombastic!

Salah satu daya penarik di IG (selain gambar yang meletops) adalah caption gambar. Kadang2kan, gambar biasa pun ramai orang like sebab caption yang kelakar, yang memukau, yang menarik hati. Tak semestinya caption tu kena panjang. Tapi cukup untuk describe produk jualan korang.

6. Link kan akaun IG dengan Facebook (FB) dan Twitter
Korang tau kan, ketiga-tiga akaun ni boleh dilink kan? So, bila korang update kan IG, secara automatiknya akaun FB dan Twitter korang akan di update terus. Kira serampang tiga mata la. Senang baaa gitu. Jimat masa juga!



7. Masukkan video
Untuk mendapat feel yang lebih pada testimoni produk, lagi best kalau korang dapat upload video. Feel dia lagi sampai pada follower. Kalau korang jual tudung ke, produk kecantikan ke, boleh juga upload video tutorial cara2 nak pakai tudung yang korang jual, ataupun macam mana nak guna scrub muka dengan lebih efektif.

8. Konsisten
Ini wajib untuk semua peniaga online. Mesti konsisten. Mesti update hari-hari. Kalau dah takde idea sangat nak update pasal produk jualan, update la dengan kata2 motivasi ke, ucapan selamat ke, apa2 la, janji update. Sekarang kalau Google banyak sangat kata2 motivasi, ucapan selamat, hadith2 (pastikan soheh yee) yang dah ready dalam bentuk image. Upload saja dalam akaun anda!

9. Promosi atau diskaun!
Sekali sekala boleh la up kan promosi atau beri diskaun kepada pelanggan setia korang sebagai tanda penghargaan untuk mereka. Mesti mereka suka dan akan terus sokong korang! :)


Bestkan tips ni, selamat apply dan selamat maju jaya ber IG!


=========================
Kak Sya
Pengedar Shaklee Pasir Gudang
013.7799.624
======================


No comments:

Post a Comment