Apa itu Endometriosis? Apakah simptom Endometriosis?

Bismillah..

Endometriosis adalah keadaan di mana lapisan tisu yang biasanya tumbuh di kawasan rahim, tumbuh di luar kawasan rahim. Dalam kebanyakan kes yang berlaku, tisu-tisu ini tumbuh di ovari, tiub fallopio dan tisu di sekitar rahim dan ovari, dan di dalam kes-kes yang jarang berlaku, tisu-tisu ini tumbuh dibahagian lain dalam badan.

Antara tanda-tanda seseorang menghidap Endometriosis adalah:

1. Senggugut
  • Simptom utama endometriosis adalah senggugut. Tetapi jangan salah faham pula ye, tak semua orang yang mempunyai masalah senggugut adalah penghidap endometriosis, tetapi jangan pula pandang ringan jika anda ada masalah senggugut ni
  • Untuk pesakit endometriosis, senggugut biasa bermula sebelum haid bermula, dan masih belum berakhir walaupun haid sudah tamat.
  • Selalunya, seseorang itu juga akan berasa sakit dibahagian bawah belakang dan sakit dibahagian abdomen.

2. Sakit ketika melakukan hubungan seks
  • Rasa sakit ketika atau sesudah melakukan hubungan seks sangat normal dikalangan penghidap endomteriosis

3. Sakit semasa buang air besar dan kecil

  • Anda mungkin akan merasa simptom di atas semasa kedatangan haid

4. Pendarahan yang banyak
  • Anda mungkin sekali-sekala akan mengalami pendarahan yang banyak (menorrhagia) atau pendarahan di antara period (menometrorrhagia)

5. Ketidaksuburan
  • Perkara pertama yang selalu di diagnos dalam sesetengah wanita yang mendapatkan rawatan ketidak-suburan adalah endometriosis

6. Simptom-simptom lain
  • Simptom-simptom lain endometriosis termasuklah kelesuan cirit-birit, sembelit, kembung atau loya terutamanya ketika datang bulan

Sebenarnya kesakitan yang dirasai oleh seseorang tidak semestinya boleh menjadi penanda tahap keadaan seseorang. Ada wanita yang mempunyai endometriosis ringan merasakan kesakitan yang melampau manakala Ada pula yang mempunyai endometriosis yang teruk dengan hanya Merasakan sedikit kesakitan atau tidak sakit langsung.

Endometriosis selalunya disalah ertikan dengan keadaan lain yang menyebabkan kesakitan di bahagian pelvis seperti penyakit keradangan pelvis (CID) atau ovarian cysts. Ia juga boleh dikelirukan dengan irritable bowel syndrome (IBS), suatu keadaan yang menyebabkan cirit-birit, sembelit dan kekejangan abdomen.

Sekiranya anda mempunyai simptom-simptom yang dinyatakan di atas, cepat cepatlah berjumpa dengan doktor anda untuk pemeriksaan lanjut.

Jumpa Kak Sya di entry yang seterusnya untuk tajuk lain di bawah endometriosis ini.

Stay healthy!
Kak Sya (ID : 1168907)
Pengedar Shaklee Pasir Gudang 

No comments:

Post a Comment