Apakah punca endometriosis?

Bismillah..


Walaupun punca sebenar endometriosis tidak diketahui namun ada beberapa kemungkinan yang menjadi punca endometriosis termasuklah:

1. Aliran haid mundur. Dalam aliran haid mundur, darah haid yang mengandungi sel endometrium mengalir semula melalui tiub falopio ke dalam pelvis, dan bukan keluar dari badan. Sel-sel endometrium ini melekat kepada dinding pelvis dari permukaan organ pelvis dimana ia membesar dan menebal dan menyebabkan berlakunya pendarahan di setiap kitaran haid.

2. Perubahan sel peritonial. Di dalam apa yang dikenali sebagai 'teori induksi', pakar mencadangkan bahawa faktor hormon atau imun menggalakkan perubahan sel peritonial - sel yang membentuk bahagian dalam abdomen - kepada sel endometrium.

3. Perubahan sel embrionik. Hormon seperti estrogen boleh menukarkan sel-sel embrionik iaitu sel di awal pembentukan bayi kepada sel endometrium yang menempel semasa akil baligh.

4. Implan parut pembedahan. Selepas sesuatu pembedahan seperti histerektomi atau C-section sel-sel endometrium mungkin akan 'terlekat' pada luka pembedahan.

5. Pergerakan sel endometrium. Sistem salur darah atau bendalir tisu (lymphatic) boleh menjadi sumber pengangkutan sel endometrium kepada bahagian lain dalam badan.

6. Gangguan sistem imun. Adalah mustahil jika masalah dengan iman sistem menyebabkan badan tidak boleh mengenalpasti dan memusnahkan tisu endometrium yang tumbuh di luar rahim.

Dah tahukan punca-punca yang berkemungkinan terhadap endometriosis?Jom kita tengok siapa yang berisiko untuk mendapat endometriosis...

Salam sihat,
Kak Sya  (ID : 1168907)
Shaklee Pasir Gudang

No comments:

Post a Comment