Makanan yang membantu memanjangkan fasa luteal

Bismillah..

Hai semua! 

Anda mesti dah baca tentang kecacatan fasa luteal di entry sebelum ni. Untuk recap semula, fasa luteal adalah fasa ketiga kitaran haid wanita. Ia adalah fasa diantara ovulasi dan permulaan kitaran haid. Dalam fasa ini berlaku persenyawaan dan implantasi (jika seseorang itu cuba untuk hamil)

Fasa luteal adalah fasa terpanjang dalam kitaran haid. Sepatutnya ia mengambil masa 10-14 hari. Jika anda mempunyai fasa luteal kurang dari 10 hari, ini bermakna anda mempunyai masalah kecacatan fasa luteal yang mana ia merupakan masalah kesuburan biasa yang dijumpai dikalangan wanita.


Kitaran haid normal wanita

Nota kaki : Jika anda mempunyai fasa luteal melebihi 14 hari, ini bermakna anda mungkin tidak berovulasi secara berkala. Ini mungkin disebabkan oleh Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) atau isu lain yang menyebabkan gangguan ovulasi. InsyaaAllah Kak Sya akan kupaskan tentang PCOS di entry lain.

Secara semulajadi, sebarang gangguan terhadap fasa luteal memang membimbangkan. Ini kerana ia boleh mengganggu kitaran haid secara keseluruhan, dan menyebabkan masalah kesuburan. Jika anda mempunyai fasa luteal kurang dari 10 hari, dinding uterus tidak sempat untuk menebal untuk janin melekat, dan menyebabkan keguguran.

Penyebab utama kecacatan fasa luteal adalah hormon progesterone rendah. Progesterone dihasilkan disepanjang kitaran haid, dan kemuncaknya adalah semasa fasa luteal. Progesterone diperlukan untuk membina dan memelihara dinding uterus semasa fasa luteal dan mengekalkan kehamilan sepanjang trimester pertama. Jika progesterone tidak meningkat dengan cukup selepas ovulasi atau ia turun mendadak sebelum anda datang haid, anda mungkin mempunyai masalah kecacatan fasa luteal.

Anda mungkin berminat untuk mengetahui penyebab kadar progesterone rendah disini.

Apakah pemakanan yang sesuai untuk masalah kecacatan fasa luteal? 

1. Vitamin C - Vitamin C adalah satu-satunya vitamin yang boleh membantu meningkatkan hormon progesterone untuk wanita. Makanan yang kaya dengan Vitamin C adalah seperti lada benggala, brokoli, kubis bulat, betik, strawberi dan oren. 



2. Sayuran hijau - Kale, collard green, bayam, swiss chard dan mustard green adalah sayuran hijau terbaik yang patut anda ambil setiap hari! Sayuran hijau sangat kaya dengan B-Complex yang sangat penting untuk menyeimbangkan hormon. Ia juga kaya dengan magnesium dan kalsium yang membantu masalah berkaitan dengan PMS & progesterone rendah.



3. Asid lemak penting - Asid lemak yang dimaksudkan adalah asid lemak Omega-3. Anda boleh mendapatkan bekalan semulajadi asid lemak Omega-3 dari ikan salmon dan halibut. Sardin, kacang walnut dan chia seed juga kaya dengan Omega-3.


Ikan halibut. Sekali tengok macam ikan sebelah :)

4. Diet kolestrol yang mencukupi - Semua hormon steroid termasuk progesterone, di sintesis daripada pregnenolone, yang diperolehi dari kolestrol. Dan bekalan kolestrol ini boleh didapati dari makanan seperti protein dari haiwan, telur di pastur dan mentega dari sumber haiwan yang diberi makan rumput

5. Kunyit - Kunyit didapati sangat berkesan dalam menangani simptom progestrone rendah seperti senggugut, PMS dan kemurungan. Kunyit sangat kaya dengan Vitamin C, zat besi, magnesium dan vitamin B6

Banyak juga makanan yang boleh membantu kita untuk menghadapi masalah kecacatan fasa luteal ni. Cara mudah, anda boleh mencuba set kesuburan Shaklee

Atau anda boleh menghubungi Kak Sya untuk mengetahui lebih lanjut tentang set kesuburan Shaklee atau tentang entry ini.

www.wasap.my/60137799624
www.wasap.my/60137799624
www.wasap.my/60137799624

Follow dan like Kak Sya di:

FB - Syahridah Ishak
FB Page - Precious Pearl Vitamin Shoppe
IG - msishaque14
IG biz - shaklee.pasir.gudang
Twitter -  syahridahishak



No comments:

Post a Comment